Monday, March 28, 2011

Kau macam kacang lupakan kulit.

Kadang aku rasa aku ni serupa manusia yang tak kenang budi. Kalau ikutkan pepatah mungkin aku kacang yang lupakan kulit ? Ya, mungkin. Tapi aku bukan mudah lupakan jasa manusia yang sama lemah macam aku. Aku kenang budi. Aku ingat budi orang. Aku ingat aku dah makan budi orang.Dan yang pasti aku akan balas,aku akan cuba untuk tak mengecewakan orang tu.

Sekarang aku rasa macam semua benda yang ada dalam hidup aku tak kena. Pusing kiri, pusing kanan semua pun tak kena. Rasa macam ada beban yang berat amat terpikul kat bahu aku ni. Beban yang sangat berat hinggakan aku rasakan sukar untuk aku bernafas. Kadang aku rasa macam ada orang tambat leher aku macam lembu nak membajak. Sakit sangat. Untuk perempuan sensitif macam aku, biasalah akan berakhir dengan konflik diri sendiri. T.T

Boleh tak kalau aku taknk jadi perempuan yang sensitif ? Boleh tak kalau aku nak jadi perempuan yang takda perasaan ? Perempuan yang selalu persetankan orang lain. Yang hanya kisah akan diri sendiri, kebahagiaan, keselesaan diri sendiri? Aneh kadang kadang wujud orang yang tak punya 'common sense' dalam diri dorang. Orang yang suka  'jualikan'. Pelik kan ? Kadang dalam satu rumah orang tengah khusyuk belajar atas katil boleh pulak kita mintak orang tutup lampu sedangkan terang terang orang tu tengah susah payah nak sumbat ilmu dalam kepala otak yang berkapasiti kecil ni.Kadang kita atau orang tu punya masalah tapi kita tetap jugak nak ceritakan masalah kita yangtak berapa nak memeningkan pada orang. Kisah cinta tupai bagai. Merajuk sana sini sebab hal yang kecik.Ah , agaknya mana kita letak common sense tu dalam diri kita? Dalam kepala lutut mungkin ?

Ah, yang penting, kau muhasabah diri. Cuba letak diri pada tempat orag. Yang penting, jangan jadi macam kacang lupakan kulit. Bila dah tak tau nak buat apa, baru terhegeh hegeh nak sujud mintak tolong Allah. Astaghfirullahalazim .