Sunday, May 15, 2011

Hari mak nenek.

Hari ni. Ahad yang paling membosankan dalam hidup. Ahad yang sunyi. Ahad loser. Ahad mak nenek. Hmm, betullah. Harini mendung. Tak ada matahari. Matahari punya urusan lain mungkin. Aku harapkan bulan bintang temani aku. Tapi malang bulan bintang punya agenda tersendiri. Lalu tinggal aku sorang. Mungkin aku perlu bagi ruang. Mungkin.

Bangun pagi, aku sibukkan diri. Taknak biar medulla oblongata aku penuh dengan nama kau. Nanti sakit. Aku tak suka sakit. Aku tak suka makan ubat. Kau ja ubat yang aku suka sebab tak perlu nak telan. Tengok pon dah boleh buat baik sakit aku.

Basuh pinggan, mop lantai, sapu sampah, semua kerja aku bereskan. Pergi kedai, dalam hati takut nak jalan sebab sekarang sibuk kes psycho simbah asid. Dunia, tak mampu aku nak komen pasal kau. Aku rasa macam mak nenek hari ni. Kemas sana sini, pergi kedai pakai baju besar seluar senteng. Apa nak jadi tah. Balik rumah , decided to cook for lunch. Nak busykan diri kan. Masak nasi basuh beras sampai sepuluh kali. Mana tah pikiran aku melayang. Pergi matahari mungkin.

Semalam, aku teman dia. Walaupon line broadband macam haram. Aku redah ja. Janji dapat skype. Nanti kau sibuk dengan urusan kau mana aku nak tengok muka kau lagi. Aku suka bila kita borak hal diri. Tentang kau, tentang aku. Kau kongsi sama aku rahsia kau. Kisah hidup kau. Aku suka nak kenal sama kau. Aku teman kau packing barang kau. Tengok ja lah kau ke hulu ke hilir sana sini lipat baju. Bahagia. Sampai aku tertidur, skype masih on. Aku rasa dekat . Bahagia.

Disebabkan aku yang masak harini, aku rasa bersalah. Semua tak dapat makan sedap. Tapi ada yang kata aku boleh masak, rasa macam masakan nenek aku. Teheee, senyum jap. Aku rasa aku kena belajar. Improve my cooking. Hmm, wajib. Macam mana nak pandai masak kalau malas tolong. Bila masak sambal dah nak tutup api baru teringat tak masukkan air asam , gula bagai. Patut rasa macam ada yang tak kena. Hmmm tu lah bila orang tua tegur cakap ' cuba belajar masak, awak tu dah boleh kawin dah' bajet jawab ' Alaaa lama lagi, calon pon takda.' sedangkan tiap masa phone melekat kat tangan. Isk, tolonglah improve.

Hmm sebenarnya aku nak cakap aku rindu matahari, bulan sama bintang. Semua nak buat hal sendiri. Dan harini dengan bahaginya aku menaip pasal hari aku. Hmm bosan tak ada siapa nak tau. Cukup sampai sini.

p/s : Matahari, every moment spent away from you is a moment spent waiting to be with you again.
Terima kasih bawak aku pergi pd. Terima kasih mainkan lagu untuk aku kat tepi pantai. Terima kasih sibuk nak bawak aku tengok sunset. Kau romantis, baru aku sedar. Terima kasih untuk semua kenangan .


                                                           #now palying Remembering Sunday-All Time Low